Tijdiger ambulante jeugdhulp beschikbaar op voor jeugdige logische plekken. Als er jeugdhulp nodig is, streven naar betere samenwerking tussen de toegangsverleners.
Meer jeugdigen zo thuis mogelijk laten opgroeien.
Jeugdigen beter beschermen als hun ontwikkeling gevaar loopt.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2023
Realisatie 2023
Ambitie 2023
Het percentage ouders dat vindt dat de hulp aansluit bij de vraag
80%
80%
86%
82%
Cliëntervaringsonderzoek jeugdhulp
Het percentage jeugdigen <18 jaar dat jeugdhulp krijgt
12%
12%
12,6% (meest recent cijfer uit 2022)
12%
CBS
Het aantal jeugdigen in verblijf
375
350
350 (meest recent cijfer uit 2022)
325
CBS
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
We blijven inzetten op een korte wachttijd bij de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp (< twee weken), zodat jongeren snel doorverwezen kunnen worden
Gedeeltelijk
We ontwikkelen alternatieven voor lichte jeugdhulp waarvan positief effect op de wachtlijsten verwacht wordt, de gemiddelde wachttijd is drie weken. Wat we doen is sec op de wachttijden bij Toegang en Regie en gaat niet over wachttijden bij aanbieders, daar hebben we geen directe invloed op. Formatie en bezetting bij T&R is op gewenst niveau en er wordt gewerkt aan b.v. collectief aanbod en betere procedures voor herindicatie.
We maken samenwerkingsafspraken tussen de toegangsverleners tot jeugdhulp (huisartsen, jeugdartsen en certificeerde instellingen), om beter gebruik te kunnen maken van elkaars netwerk en expertise
Ja
In 2023 is de samenwerkingsagenda met huisartsen opgesteld. De samenwerking met andere toegangsverleners is een doorlopend proces en loopt door het gehele programma.
We bekijken, in samenwerking met het (speciaal) onderwijs, hoe we de hulp op school beter kunnen organiseren
Ja
Dit is belegd in de regio vanwege de regionale functie van speciaal onderwijs instellingen. In de regio wordt deze maanden een uitvoeringsplan opgesteld waar dit onderdeel van is.
We ontwikkelen alternatieven voor lichte jeugdhulp
Gedeeltelijk
Opgroeiondersteuning op school (voor 8 PO scholen en 2 VO) in 2023 2 PO scholen gestart en de aanbestedingsprocedure ingericht voor de overige scholen. Er loopt een aanbesteding voor de uitbreiding van de POH GGZ-j
We ontwikkelen, om kwetsbare jongeren beter voor te bereiden op een zelfstandig en zelfredzaam leven, een aanpak op uitstroom van 16+-ers in verblijf. Daarbij kijken we ook naar randvoorwaarden zoals school, werk, hulp, wonen en financiën
Gedeeltelijk
Er is een methodiek ontwikkeld, de BIG5 methodiek. De implementatie daarvan is onderdeel van het regionaal beleidsprogramma 2024-2028 en uitvoeringsplan. De uitvoering ligt nadrukkelijk bij aanbieders van jeugdhulp, waarop de regio invloed heeft.
We voeren het plan van aanpak Verbetermaatregelen Jeugdbescherming uit, waarmee jeugdigen en ouders goede hulp krijgen zonder dat of terwijl er een Jeugdbeschermingsmaatregel ingezet wordt
Gedeeltelijk
Deze verbetermaatregelen zijn onderwerp van de Leading Coalition, een provinciale samenwerking tussen gemeenten en GI’s. Op regionaal (NOB) en lokaal niveau zijn we hierin vertegenwoordigd. In 2023 zijn er b.v. afspraken gemaakt t.a.v. de financiering van leerlingenvervoer bij uithuisplaatsingen.
We maken gebruik van data-analyses voor het gesprek met aanbieders over de effectiviteit van de geboden jeugdhulp
Gedeeltelijk
Er worden trendanalyse gesprekken gevoerd door de accountmanagers van RIOZ, op basis van een dashboard. Daarin wordt gekeken naar instroom en uitstroom. De aanbieders werken veelal evidence based.
We richten regionaal een intersectoraal behandelteam op dat jongeren passende hulp kan bieden. Dit om te voorkomen dat jongeren met een meervoudige problematiek heen en weer worden geschoven tussen organisaties
Gedeeltelijk
Onderdeel van regionale transformatieopgave en is lopend. Er is wel een regionaal expertise team (RET) dat ervoor zorgt dat jongeren met een maatregel binnen drie maanden bij de juiste instelling zijn.
We streven naar meer gezinsgericht verblijf als kinderen niet thuis kunnen opgroeien. Jeugdigen die (tijdelijk) niet thuis kunnen opgroeien, melden we aan voor een passende plek bij het Regionaal Aanmeldteam Gezinshuizen. We ondersteunen pleegouders en gezinshuizen via de aanpak Wrap around care om uitval te voorkomen. Ook zetten we in op werving van meer pleegouders, en we breiden het aantal en de typen gezinshuizen uit
Gedeeltelijk
Hierop wordt nog intensief ingezet. Er zijn met gezinshuizen nieuwe overeenkomsten gesloten. Er wordt volop geworven voor nieuwe pleeggezinnen, week van de pleegzorg. Het RET speelt een hoofdrol in het tijdig bijeenbrengen van vraag en aanbod. Het is een beweging die veel om het lijf heeft en niet van vandaag op morgen is gerealiseerd.
We stellen de (boven)regionale verbeteragenda voor de jeugdbeschermingsketen op en voeren deze uit
Gedeeltelijk
Via de Leading Coalition. De verbeteragenda richt zich momenteel vooral op de kritische succesfactoren die uit de proeftuinen komen uit te rollen in de jeugdzorgregio. Een voorbeeld hiervan is de gedeelde verklarende analyse.
Inbreng leveren in de lobby richting Rijk over de doorontwikkeling van de jeugdhulp
Gedeeltelijk
De lobby voeren we samen met andere gemeenten. Het gesprek gaat over de opgave in de Landelijke Hervormingsagenda en kortingen op specialistische jeugdhulp die daarmee gepaard gaan. De kortingen van de hervormingen hebben sec betrekking op de specialistische jeugdhulp. Verhogingen van de kosten en de financiële dekking over wat er vervolgens binnen de basisvoorzieningen gaat landen is hierin niet meegenomen.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 10:58:14 met de export van 05/31/2024 10:46:56