Alle jongeren krijgen de kans om hun talenten te ontwikkelen.
Jongeren zijn mentaal weerbaar.
Opgaven die voortkomen uit het Onderwijshuisvestingsbeleid lossen we effectief en versneld op.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2023
Realisatie 2023
Ambitie 2023
Het percentage kinderen van 0-4 jaar met een indicatie dat deelneemt aan de voor- en vroegschoolse educatie (VVE-arrangementen)
-
>90%
86%*
>95%
Peutermonitor
Het percentage leerlingen dat voortijdig het onderwijs verlaat
1,8%
<1,7%
2,59%**
<1,5%
DUO
Het percentage jongeren dat onvoldoende mentaal welzijn ervaart
27%
25%
Resultaten meting najaar 2023 nog niet bekend
20%
GGD Corona Gezondheidsmonitor 2021 (gemeten volgens de MHI-5)
* Het bereik ligt lager dan verwacht. Dit is deels te verklaren door personele wisselingen en personeelstekorten bij partners, waardoor de kennis over vve niet altijd voorhanden was. Kinderen zijn hierdoor mogelijk later ingestroomd. Daarnaast is er sinds begin 2023 een nieuw registratiesysteem. Dit systeem is secuurder en geeft beter zicht op het daadwerkelijke bereik. Bij het vaststellen van de ambitie is uitgegaan van de gegevens uit het minder secure vorige systeem.
**Het aantal vsv’ers stijgt sinds schooljaar 2019-2020, zowel landelijk als in onze gemeente en bij vergelijkbare gemeenten. Redenen voor de stijging zijn Corona, het lang thuisonderwijs volgen, een toename van depressieve klachten onder jongeren en de aantrekkingskracht van werken. In de ambitie voor 2026 is hiermee geen rekening gehouden omdat de stijging pas later zichtbaar is geworden. Voor verdere toelichting en duiding, zie het Jaarverslag leerplicht/ doorstroompunt073/ leerlingenvervoer 2021-2022 en 2022-2023.
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
Voor de kinderen van 0-4 jaar:
We kopen peuterarrangementen in bij de kinderopvang, en wij zorgen voor indicatiestelling en toeleiding van kinderen naar deze arrangementen. Hiermee zetten we in op een goede start, zodat kinderen op positieve manier kunnen instromen in het basisonderwijs.
We continueren de pilot peuterplusgroepen voor kinderen die baat hebben bij kleinere groepen. Hierdoor hebben we over twee jaar zodanig zicht op de resultaten dat we een besluit kunnen nemen over een mogelijke structurele inbedding ervan.
Gedeeltelijk
Gerealiseerd In 's-Hertogenbosch is er een stadsbreed aanbod van gesubsidieerde peuterarrangementen en voorschoolse educatie. In 2023 hebben 670 peuters gebruik gemaakt van dit aanbod.
In 2023 is de subsidieregeling “peuteropvang en voorschoolse educatie” vastgesteld, waarbij kinderopvangaanbieders miv 2024 direct bij de gemeente subsidie aanvragen. Voorheen verliep dit via Compasnul13.
Miv 2023 is de GGD aangesloten op de peutermonitor. Het bereik mbt deelname voorschoolse educatie is hiermee beter in beeld. Daarnaast is een start gemaakt met het actualiseren van het onderwijskansenbeleid.
Gedeeltelijk gerealiseerd De pilot Peuterplusgroep heeft ook in 2023 op 4 kinderopvanglocaties gedraaid. De werkwijze van de PeuterPlus is in 2023 verder doorontwikkeld. Medio 2024 vindt de eindevaluatie van de pilot plaats met aanbevelingen over het vervolg.
Voor de kinderen van 4-12 jaar:
We zetten de Actieagenda Gelijke Kansen in bij vier wijken: West, Noord, Zuidoost en Graafsepoort. Zo kunnen kinderen positieve ervaringen opdoen.
We voeren het project Rijke Schooldag uit. Het doel van het project is het creëren van een veilige, inspirerende en kansrijke omgeving voor alle kinderen, van opstaan tot slapengaan. Dat betekent een integraal en continu aanbod van voor- en buitenschoolse activiteiten, die toegankelijk én inspirerend zijn voor alle kinderen. We starten dit project in de wijk West.
Ja
Gerealiseerd Samen met partners uit de gemeente zijn er de afgelopen jaren via de Actieagenda Gelijke Kansen verschillende initiatieven van de grond gekomen, doorgezet en uitgebreid. Er is een Gelijke Kansen community gebouwd in de gemeente, en er zijn Gelijke Kansen ambassadeurs die net dat stapje extra zetten voor de Bossche kinderen. Het programma heeft na de startfase gekozen om verder focus aan te brengen via de drie pijlers: Nieuwe ervaringen opdoen, samenwerken met ouders en stimuleren van talent. Via deze pijlers worden in samenwerking met de partners grotere initiatieven opgezet, waarmee het programma op korte en lange termijn impact wil maken.
Gerealiseerd In het tweede schooljaar van TOP-tijd (Rijke Schooldag), krijgen kinderen en jongeren van 9 scholen (6 basisscholen en 3 scholen uit het voortgezet onderwijs) een afwisselende schooldag met ruimte voor nieuwe ervaringen opdoen. Onder en na schooltijd doen kinderen mee aan allerlei activiteiten op het gebied van sport, cultuur, gezondheid, sociale vaardigheden en techniek. De activiteiten vinden veelal plaats op en rondom de school, en zijn gratis toegankelijk voor alle kinderen. Vooralsnog vinden de activiteiten plaats op de scholen in West en komend schooljaar breiden we de TOP-tijd activiteiten uit naar andere scholen in ’s-Hertogenbosch.
Voor de jongeren van 12-18 jaar:
We zetten het Actieplan Gelijke Kansen in op een stedelijke aanpak, omdat de leefwereld van deze jongeren zich niet beperkt tot de wijk waarin ze wonen. Belangrijke projecten zijn Sterk VMBO, Spoor 10-14 en schooljongerenwerk.
We ontwikkelen het Actieplan Mentaal Welzijn, waarmee we jongeren ondersteunen om hun mentale weerbaarheid te vergroten.
Ja
Gerealiseerd Samen met partners uit de gemeente zijn er de afgelopen jaren via de Actieagenda Gelijke Kansen verschillende initiatieven van de grond gekomen, doorgezet en uitgebreid. Er is een Gelijke Kansen community gebouwd in de gemeente, en er zijn Gelijke Kansen ambassadeurs die net dat stapje extra zetten voor de Bossche jongeren. Het programma heeft na de startfase gekozen om verder focus aan te brengen via de drie pijlers: Nieuwe ervaringen opdoen, samenwerken met ouders en stimuleren van talent. Via deze pijlers worden in samenwerking met de partners grotere initiatieven opgezet, waarmee het programma op korte en lange termijn impact wil maken.
Gerealiseerd Er zijn gesprekken gevoerd met scholen, jongeren, diverse gemeentelijke afdelingen en partnerorganisaties. Er zijn theatervoorstellingen georganiseerd (voor ouders, jongeren en professionals) om het taboe op mentale gezondheid te doorbreken. De ontwikkeling van het Actieplan wordt samen uitgewerkt met de inkoop van de basisondersteuning en het uitvoeringsprogramma van de Bossche Educatieve Agenda.
Voor jongeren van 18-27 jaar:
We voeren het Bossche Innovatie Akkoord uit, waarin we samenwerken met de onderwijsinstellingen (mbo, hbo en wo). Het doel ervan is om studenten te betrekken bij het oplossen van de maatschappelijke opgaven van de gemeente.
Ja
Er is een koppeling gemaakt tussen diverse afdelingen/opleidingen van mbo/hbo/wo en verschillende gemeentelijke programma's (Datastad, Spoorzone met Onderwijsinnovatiekwartier). De uitvoering is ook geborgd via het subsidietraject City Deal Kennis Maken.
Voor leerlingen van primair en voortgezet onderwijs:
Op basis van door de raad vastgestelde kaders stellen we in afstemming met de onderwijspartners een Integraal Huisvestingsplan op. Daarnaast zorgen we voor een versnelde uitvoering van de opgaven
Ja
We hebben de aanbesteding voor de schouw en het Integraal Huisvestingsplan doorlopen. Deze werkzaamheden starten in februari 2024. Hierna volgt de financiële vertaling voor de P&C-cyclus vanaf 2026. In de tussentijd lopen diverse projecten, waaronder: - Nieuwbouw KC De Hobbit - Uitbreiding De Masten - Vernieuwing KC Zuiderster - Nieuwbouw EC Sparrenbos - Verbetering ventilatie diverse scholen en BBS-en.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 10:58:14 met de export van 05/31/2024 10:46:56