Paragrafen

Lokale heffingen

 

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de gemeenteraad – conform de voorstellen van het college – de belastingtarieven voor 2023 geïndexeerd met 5,94%. Bij het OZB-tarief voor de woningen is daarnaast een extra verhoging van 10% toegepast. Een overzicht van de tarieven is te vinden in de begroting 2023 en de bijbehorende belastingvoorstellen.

In 2023 zijn de navolgende opbrengsten verantwoord, exclusief de afwikkeling van aanslagen over eerdere jaren (bedragen x € 1.000):

Afvalstoffenheffing

18.575

19.111

536 V

Rioolheffing (eigendom + gebruik)

12.251

12.028

223 N

OZB (eigendom + gebruik)

50.272

49.768

504 N

RZB (eigendom + gebruik roerende zaken)

9

11

2 V

Hondenbelasting

1.058

1.075

17 V

Precariobelasting

627

575

52 N

Toeristenbelasting

2.200

2.505

305 V

Leges Publieke Dienstverlening

1.189

1.350

161 V

Parkeerbelastingen

941

1.738

797 V

Toelichting op de (belangrijkste) afwijkingen:

-   De meeropbrengst Afvalstoffenheffing wordt veroorzaakt door een hogere groei van het aantal woningen in 2023 dan begroot en doordat er minder belastingaanslagen verminderd/vernietigd zijn.
-   De minderopbrengst Rioolheffing wordt veroorzaakt doordat het riool grootverbruik (waterverbruik boven 500 m3) lager is dan begroot.
-   De minderopbrengst OZB wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer belastingaanslagen OZB zijn verminderd als gevolg van meer bezwaren dan begroot.
-   De minderopbrengst Precariobelasting wordt voornamelijk veroorzaakt doordat precario-objecten door de belastingplichtigen zijn verwijderd.
-   De meeropbrengst Toeristenbelasting wordt veroorzaakt door meer overnachtingen dan begroot. Met name door de komst van een groot hotel en controles bij verblijfsaanbieder van huisvesting voor arbeidsmigranten.
-   De opbrengst leges publieke dienstverlening is € 161.000 hoger dan begroot. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten 5 jaar. De eerste reisdocumenten met deze nieuwe geldigheid verlopen vanaf 2024. In de laatste maanden van 2023 was er echter al sprake van een stijging in het aantal aanvragen van nieuwe documenten waardoor legesopbrengsten hoger uitvallen dan geraamd.
-   Parkeerbelastingen: De meeropbrengst wordt verklaard doordat 2023 het tweede jaar is dat de  
scanauto volledig ingezet kon worden. Deze volledige inzet van de scanauto heeft tot meer  naheffingsaanslagen geleid dan begroot.

Kwijtschelding van gemeentelijke heffingen
De gemeente ’s-Hertogenbosch voert een actief en maximaal kwijtscheldingsbeleid. Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt verleend op basis van 100% van de bijstandsnorm. Kwijtschelding heeft vooral betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2023 was er een bedrag van € 1.303.000 begroot; de realisatie bedroeg € 1.284.602. Oorzaak van het verschil is dat er minder kwijtscheldingsverzoeken zijn ontvangen dan begroot.

Ontwikkeling woonlasten gemeente ‘s-Hertogenbosch
Onder woonlasten worden in dit verband verstaan: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing.
De (gemiddeld) te betalen woonlasten zijn in 2023 gestegen ten opzichte van 2022 als gevolg van met name de inflatiecorrectie, de extra verhoging van het OZB-tarief woningen met 10% en een hogere afvalstoffenheffing.

Benchmark woonlasten provincie Noord-Brabant
Deze benchmark maakt de ontwikkeling van de lokale lasten inzichtelijker en vergelijkt voor alle gemeenten binnen de provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. In de provincie Noord-Brabant zijn 61 gemeenten vergeleken. In 2023 zijn er 3 gemeenten met lagere woonlasten dan de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Woonlasten landelijk
Jaarlijks publiceert het COELO (onderzoeksinstituut van de Rijksuniversiteit Groningen) de kerngegevens van de belastingen van de 39 grootste gemeenten. Daarin is opgenomen een overzicht van de (ontwikkeling van de) woonlasten. Als woonlasten worden in aanmerking genomen OZB eigendom, rioolheffing (eigendom en gebruik) en afvalstoffenheffing.
De woonlasten worden door het COELO gesplitst in woonlasten voor een huurder en woonlasten voor een eigenaar/bewoner. In 2023 zijn er 9 vergelijkbare gemeenten met lagere woonlasten m.b.t. huurwoningen. In 2022 waren dat er 6. Voor wat betreft de koopwoningen zijn er 2 vergelijkbare gemeente met lagere woonlasten. In 2022 was dat er 1.

Vergelijking begrote woonlasten en realisatie woonlasten
In deze paragraaf schetsen we niet alleen de ontwikkeling van de woonlasten ten opzichte van voorgaande jaren en ten opzichte van andere gemeenten. We geven ook een overzicht van de realisatie van de woonlasten in het afgelopen jaar versus de begrote woonlasten. In onderstaande tabel geven we inzicht in de realisatie van de woonlasten in 2023 ten opzichte van de begroting 2023. Bij de uiteindelijke vaststelling van de tarieven voor belastingjaar 2023 is uitgegaan van een stijging van de gemiddelde WOZ-waarde van woningen met 19%. Voor bedrijfspanden is bij de begroting uitgegaan van een stijging van de gemiddelde WOZ-waarden met 2%. De woningen blijken gemiddeld met 17,6% in waarde te zijn gestegen. De bedrijfspanden blijken gemiddeld met 4,25% in waarde te zijn gestegen.

eigenaar (€)

gebruiker (€)

eigenaar (€)

gebruiker (€)

eig. + gebr. (€)

      begr.

    real.

      begr.

real.

bedrag

%

bedrag

%

bedrag

%

Woning € 252.000

€ 250

€ 248

€ 329

€ 329

- € 2

 -0,8 %

€ 0

0,0 %

-€ 2  

-0,3 %

Woning € 424.000

€ 375

€ 371

€ 329

€ 329

- € 4

-1,1 %

€ 0

0,0 %

-€ 4

-0,6 %

Woning € 553.000

€ 467

€ 462

€ 329

€ 329

- € 5

-1,1 %

€ 0

0,0 %

- €5

-0,6 %

Bedrijf € 383.000

€ 1.290

€ 1.316

€ 1.046

€ 1.067

€ 26

2,0%

 € 21

2 %

€ 47

2 %

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 10:58:14 met de export van 05/31/2024 10:46:56