De Bereikbaarheidsstrategie heeft lijnen uitgezet om de bereikbaarheid van onze gemeente voor alle modaliteiten te garanderen. Dit is vertaald in maatregelen voor de infrastructuur gericht op doorstroming en veiligheid binnen de randvoorwaarde van leefbaarheid. Waar mogelijk worden deze maatregelen gekoppeld aan de onderhoudsprogrammering voor een kosteneffectieve inzet van middelen.
Een stad waarin we vlot, comfortabel, veilig en duurzaam van A naar B ons kunnen verplaatsen waarbij we voorzieningen bereikbaar houden voor iedereen.
Indicator
Nulmeting
Doelstelling 2023
Realisatie 2023
Ambitie 2023
Aantallen fietsers
100
102
cijfers niet beschikbaar
105
data iVRI's
Verkeersongevallen binnen de gemeente
5,1
5
3,9
4,8
ongevallencijfers
reistijden auto: d.m.v. floating car data geven we inzicht in de toe-of afname van reistijden op het wegennet, zowel per wegvak als in geheel (index).
100
100
100
100
FCD
Wat hebben we er voor gedaan?
Indicator
Gerealiseerd?
Voorbereiding en realisatie verschillende snelfietsroutes
Gedeeltelijk
De snelfietsroute Zaltbommel - 's-Hertogenbosch bevindt zich in de civiel technische voorbereidingsfase. De voorbereiding is in 2023 gestart met de besteksvoorbereiding. De snelfietsroute Waalwijk -'s-Hertogenbosch is afhankelijk van de start van de GOL (Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat). Wel wordt in 2024 hiervoor het Gementpad gereed gemaakt.
Uitwerken fietsmaatregelen vanuit onderzoek veilige fietsroutes van en naar de kernen
Gedeeltelijk
In 2023 is inventarisatie gemaakt naar de aantrekkelijkheid van fietsroutes in onze gemeente. Daarnaast is in 2023 gestart met een onderzoek naar de actualisatie van de kwaliteitscriteria voor het fietsnetwerk. Deze twee onderzoeken worden vertaald naar een uitvoeringsprogramma ten behoeve van de verbetering van de aantrekkelijkheid van het fietsnetwerk.
Kleinschalige verkeersmaatregelen in kernen en wijken
Ja
Er is een aantal kleinschalige maatregelen, vaak op verzoek van bewoners of bestuurs-, wijk- en dorpsraden uitgevoerd. Dit betreffen veelal snelheidsremmende maatregelen, optimalisatie van parkeren, maatregelen als gevolg van gewijzigde situaties (scholen, voorzieningen).
Monitoring verkeer, data op orde en doorontwikkeling iVRI's
Ja
Wij volgen het landelijk beleid ten aanzien van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en toetsen deze aan onze beleidskaders. Met behulp van iVRI’s werken we aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie verkeerslichten, intelligente verkeersregelinstallaties die niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop regelingen aanpassen. Dit geeft bijvoorbeeld mogelijkheden om bepaalde verkeersstromen prioriteit te geven boven andere, denk aan hulpdiensten die beter en veiliger door de stad kunnen worden geleid. Hierdoor ontstaan mogelijk besparingen in bijv. tijd, brandstof en CO2. Hoe slimmer we die onderlinge communicatie regelen, hoe efficiënter we verkeersstromen op elkaar kunnen afstemmen. Het afstellen van verkeersregelinstallaties verloopt met iVRI’s straks meer continue en volautomatisch, met optimalisatie naar de beleidskaders als uitgangspunt. In 2023 is Maastrichtseweg - Maastrichtsepad (BOS257) en Maaspoortweg - Larenweg (BOS204) vernieuwd naar de laatste ontwikkelingen.
Vervolg binnenstadsring
Gedeeltelijk
De realisatie van de Kanaalboulevard , fase 2 en 3 is door de Raad vastgesteld, qua uitvoering staat deze in 2024 gepland. Andere delen van de binnenstadsring worden op dit moment niet opgepakt, wachtende de uitkomsten van de door de Raad gevraagde studie naar het tegengaan van doorgaand verkeer op de binnenstadsring. Op basis van de uitkomsten van deze studie wordt een nieuwe planning opgesteld.
Uitwerkingsstudie Oostelijke Gemeentedelen en studie ROndweg DGW in relatie tot de Planuitwerking MIRT A2
Gedeeltelijk
"De uitwerkingsstudie Oostelijke Gemeentedelen en studie Rondweg DGW zijn twee projecten, waarbij de laatste bestaat korte termijn en lange termijn maatregelen. Medio 2023 is bekendgemaakt dat de MIRT-A2 op on-hold wordt gezet vanwege financiele en milieu redenen. De uitwerkingsstudie Oostelijke gemeentedelen leunt sterk op het resultaat van het MIRT. De impact van de Rijksbeslissing wordt met een impactanalyse onderzocht. Het resultaat daarvan volgt in Q2-2024. De aanbesteding voor de opdracht Oostelijke gemeentedelen zal daarop mogelijk moeten worden aangescherpt. In de tussentijd wordt gewerkt aan de korte termijnmaatregelen voor DGW Noord. De plannen worden nu afgestemd met de omgeving en de ruimtelijke procedures worden voorbereid. Echter, de lange termijn maatregelen voor DGW Noord weer samenhangen met de impactanalyse. De korte termijn maatregelen voorzien in ieder geval in de continuïteit van de woningbouw in de Grote Wielen en zijn de lange termijnmaatregelen nu nog niet nodig."
Aanpak onveilige locaties op basis van risicoanalyse en herijking categoriseringsplan
Gedeeltelijk
"Met het vaststellen van het geactualiseerd verkeersveiligheidsbeleid in april 2021 is gekozen voor een risicogestuurde aanpak van de verkeersveiligheid. Aan de basis van deze aanpak ligt een risicoanalyse, die iedere vier jaar wordt herhaald. De analyse levert een lijst op van wegen/wegvakken waar de meeste kans op ongevallen is en die dus als eerste om verbetering vragen. Vanuit deze focuspunten bekijken we het wegennet waar als gevolg van de vormgeving van de weg, het gebruik van de weg (intensiteit), omgevingsaspecten (bijv. afleiding) en omliggende voorzieningen (bijv. scholen) de kans op ongevallen het grootst is. Daarnaast wordt ook nog steeds gekeken naar het werkelijke aantal verkeersongevallen. De omvang van de jaarlijks beschikbare verkeersveiligheidsmiddelen vraagt om prioritering in de aanpak van locaties. Bij het inrichten van de infrastructuur wordt gewerkt volgens de landelijke principes van Duurzaam Veilig met maatwerk per locatie. Voorbeelden van werken in 2023: drempels buitengebied Engelen, aanpassing fietspaden thv kruisingen Rompertsebaan, deel Oude Vlijmenseweg, aansluiting Eerste Reitsche Dreef- Bruistensingel. De herijking van het categoriseringsplan is in 2023 voorbereid en wordt in 2024 uitgewerkt."
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 10:58:14 met de export van 05/31/2024 10:46:56